De bush van Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lieke Duin - WaarBenJij.nu De bush van Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lieke Duin - WaarBenJij.nu

De bush van Sydney

Door: liekeduindownunder

Blijf op de hoogte en volg Lieke

25 Oktober 2011 | Australië, Sydney

Eerst wil ik zeggen dat ik erg blij ben met jullie reacties. Hartelijk dank! En ik heb veel aan het inhoudelijk commentaar van Truus en Margriet. Dank je wel!

Roel heeft een vrije dag en we besluiten de bush rond Sydney te verkennen. We nemen de ferry naar Manly, een half uur varen door de haven, verder dan van Den Helder naar Texel. Het waait stevig en in het kilometersbrede gat naar de oceaan zwalkt de boot flink heen en weer.
Dan lopen we langs haventjes, strandjes, over hoge kliffen en door ondoordringbare bush – elf kilometer in drie-en-een-half uur: klimmend en dalend loop je minder snel dan in het vlakke Nederland - en het is alsof we weer in Nieuw Zeeland zijn.
'Sjonge, Australië kan óók mooi zijn!' zeg ik.
'Wacht maar tot we in de Blue Mountains zijn,' antwoordt Roel.
We genieten weer van adembenemende doorkijkjes, prachtige bloemen en dieren. Één bloem lijkt op de Zwitserse edelweiss: even wit en viltig, maar met langere stengels en ander blad. We zien lizards, grote hagedissen. Een meisje dat ons tegemoet komt, waarschuwt ons voor een bruine slang die verderop ligt te zonnen op de rotsen van het pad. 'Die is dodelijk,' zegt Roel, 'tenminste als je niet binnen drie kwartier na de beet in een ziekenhuis bent.' Voorzichtig lopen we verder en ja, daar is-ie: een kleintje - ongeveer een meter lang - maar niet minder gevaarlijk. Als we dichterbij komen, kronkelt hij bedaard het struikgewas in. Op onze beurt waarschuwen wij andere wandelaars.
Australië heeft, in tegenstelling tot Nieuw Zeeland, veel gevaarlijke dieren: afgezien van haaien, krokodillen en dingo's ook kleine dieren als slangen, spinnen, padden en een onooglijk klein kwalletje. Brrr! Geen slippers aan dus, ook niet als het warm is zoals vandaag!
Op een mini-strandje waar een watervalletje op uitkomt, pauzeren we. Roel probeert van het vallende water te drinken maar de rotsen eromheen zijn te glibberig. Rotsen in het zoute havenwater nodigen wel tot klimmen uit. Het oogt zo ongerept en schilderachtig dat een romantische negentiende-eeuwse landschapsschilder als Turner er zijn vingers bij zou aflikken.

Lieke

Op donderdag 15 september vertrek ik naar Australië om zoon Roel en zijn vriendin Felicity, die in Sydney wonen, op te zoeken. Van 23 september t/m 10 oktober trekken Roel en ik samen per camper door Nieuw Zeeland, Zuidereiland. Daarna heb ik nog een paar weken om Sydney en omgeving te verkennen. Ik heb er reuze zin in en hoop via deze weblog af en toe verslag te kunnen doen.

Actief sinds 11 Sept. 2011