De Sydney Fishmarket als volksvermaak - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lieke Duin - WaarBenJij.nu De Sydney Fishmarket als volksvermaak - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lieke Duin - WaarBenJij.nu

De Sydney Fishmarket als volksvermaak

Door: liekeduindownunder

Blijf op de hoogte en volg Lieke

19 Oktober 2011 | Australië, Sydney

Op zondag lunchen we op de Fishmarket. Sinds de noedelmarkt snap ik dat 'market' hier vaak betekent: massaal lekker eten.
Op de kade, waar de vis aan land gebracht wordt, staat een enorme overdekte hal vol standjes die de vis spartelvers koken, marineren, stomen, bakken of grillen.
Roel en ik zoeken een plekje - in het gras, want alle tafeltjes zijn bezet - en Felicity gaat vis halen.
Of er vis is die ik niet lekker vind, vraagt ze.
'Mossels en oesters,' zeg ik, griezelend bij de gedachte aan die slijmerds.

Het is een gezellige drukte van families met kinderen die hier hun zondags uitje vieren. Maar volgens Roel en Fel is het niet alleen op zondag zo druk, maar elke dag! Lunchen op de Fishmarket is voor Sydneysiders net zo vanzelfsprekend als fietsen voor Amsterdammers.

Na een half uur in de rij staan komt Fel terug met prawns (grote garnalen), snapper, rauwe zalm met mierikswortelsaus, gebakken inktvisringen en hele krabben. Ik ril als ik al die harige poten en krabbenscharen zie die een uur geleden nog bewogen, maar Fel is ermee opgegroeid; geroutineerd kraakt ze krabbenpoten en trekt de kop van garnalen af.
Ik doe dapper mee en... het is echt lekker, vooral het binnenste van krabbenpoten. Als vegetariër móet je in Sydney wel van je geloof vallen!

s' Avonds zien we op tv de halve finale van het WK rugby: een derby tussen de All Blacks van Nieuw Zeeland en de Wallaby's van Australië, oftewel tussen Klein Duimpje en de Reus. De wedstrijd wordt als de finale beschouwd, want Australië heeft titelhouder Springboks van Zuid-Afrika verslagen en finale-tegenstander Frankrijk stelt weinig voor.
Roel moet voor z'n fatsoen eigenlijk voor de Wallaby's zijn, maar kiest net als ik voor Klein Duimpje, dat de Reus verslaat met 20-6.

P.S. Op de foto zie je Roel in het shirt van het Nederlands elftal, gekocht door Fel in... China!



  • 19 Oktober 2011 - 09:34

    Truushuizenga@casema:

    Volgens mij is het daar gezond leven met al die vis en die kleurige verse groenten.
    Heerlijk!
    Geniet ze en groetjes,
    Truus.

  • 19 Oktober 2011 - 09:53

    Toin:

    Beste Lieke,
    Leuk om je te volgen en je hebt het volgens mij goed naar je zin. Ik krijg je berichten echter wel vaak twee of drie keer.
    Nog veel plezier. Groet, Toin

  • 19 Oktober 2011 - 10:06

    Truushuizenga@casema:

    Hoi Lieke,
    Ik kan de gele vogel even niet meer vinden in je fotoboek!
    De gaspeldoorn is echt wit, heb het nog even nagezocht. Toen we in Apeldoorn woonden heb ik wel geprobeerd takken af te snijden voor een boeket, 't was bijna zelfmoord door al die doorns!
    Vele plezier nog en groetjes, ook voor Roel en Feliciti,
    Truus.
    Oh ja, ... en eet smakelijk vooral!

  • 19 Oktober 2011 - 22:17

    Margreet:

    Lieve lieke
    Wat heerlijk dat jullie zo genieten. Ik word wel een beetje jaloers als ik die mooie foto,s zie en de verhalen lees. Prachtig allemaal! Doe de groeten aan Roel en fel en blijf fijn genieten.
    Liefs Margreet

  • 20 Oktober 2011 - 07:19

    :

    Ha Lieke!

    Wat een gezellige boel daar! Blegh vis, ik houd er niet van, maar zo te horen past het wel helemaal in het plaatje van Sydney!
    De geur zal wel hetzelfde zijn als op de visserijdagen in Elburg, haha!

    Veel plezier nog, Lieke!

    (Trouwens, net als Toin zegt: ook ik krijg je berichten vaak meerdere keren achter elkaar op de mail: heb je soms problemen met het uploaden ofzo? Nouja, beter te vaak bericht dan geen bericht...)

  • 21 Oktober 2011 - 11:25

    Asmae:

    heey Lieke nou u geniet lekker van de visjes!! nu heb ik er ook trek in hahaha
    wat fijn dat u het daar gezellig hebt!
    nou tot binnenkort! en trouwens leuke foto's word er echt jaloers van haha!
    en nog veel plezier.
    groetjes Asmae!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Op donderdag 15 september vertrek ik naar Australië om zoon Roel en zijn vriendin Felicity, die in Sydney wonen, op te zoeken. Van 23 september t/m 10 oktober trekken Roel en ik samen per camper door Nieuw Zeeland, Zuidereiland. Daarna heb ik nog een paar weken om Sydney en omgeving te verkennen. Ik heb er reuze zin in en hoop via deze weblog af en toe verslag te kunnen doen.

Actief sinds 11 Sept. 2011
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 31188

Voorgaande reizen:

15 September 2011 - 31 Oktober 2011

Lieke down under and upper

Landen bezocht: